• Bilder

  • Kategorier

de Lillos for nybegynnere

mere_1_sm

De Lillos er utvilsomt et av de store navnene innen norskspråklig populærmusikk. Etter å ha holdt på i over 25 år er det likevel ting som tyder på at publikum følger samme utvikling som bandet, det vil si: de blir eldre.  Jeg så dem nylig sammen med 300 stort sett jevnaldrede på Blæst. Selv om konsertenvar meget bra, kom jeg til å tenke på at bandet som før fylte Samfundet jevnlig og vervet stadig nye årganger med studenter som fans, nok har mistet ltt av grepet.  Den siste skiva Huskeglemme (som er riktig så bra hvis jeg ikke husker feil) førte vel heller ikke til hysteriske tilstander. Studentene lastet vel ned Flink (med Ida Maria) og nøyde seg med det.

Det er altså ikke lenger en selvfølge at alle kan Suser avgårde,  Sveve over byen og andre klassikere baklengs i søvne. Likevel finnes det garantert en del oppgående folk der ute som vil sjekke ut et av 80- og 90-tallet største norske band. Det er her The Blog from Hell kommer til unnsetning og presenterer en kjapp rundtur i diskografien og presenterer de Lillos for nybegynnere.

de Lillos er for mange et lett og luftig pop-orkester med banale tekster. Her er  4 höjadare i kategorien BANALE MEN GENIALE POPLÅTER:

  • Tøff i pysjamas
  • Vår
  • Beibi
  • Nei ikke gjør det

Nostalgisk har Lars Lillo trolig vært fra han ble født. I sjangeren NOSTALGI er det kamp om en topp 5 plassering. Valget falt på:

  • Siste sommerferiedag
  • Da tieren var gul
  • Glemte minner (skrevet av pappa Per)
  • Frognerbadet
  • Dynamo

De som har opplevd bandet live vet at Lillos er et fullblods rockeband som nesten matcher Crazy Horse på en god dag. Her er de store låtene i kategorien ROCK. Felles for disse er at de kommer best til sin rett på live-plata Mere (for ikke snakke om VHS’en! DVD’en Enda Mere er sikkert bra den også).

  • Arne
  • Suser avgårde
  • Venter på telefon
  • Stakkars Oslo
  • Kokken Tor

For de som foretrekker pop-bandet er det tett i mellom POP-PERLENE:

  • Suser avgårde (studioversjonen denne gangen)
  • Neste sommer
  • Nå lever den av seg selv
  • Vakre dager
  • Min beibi dro avsted

Bassist Lars Fredrik Beckstrøm er en ganske effen låtskriver han også med flere klassiske historier. Her er de beste BECKSTRØM-LÅTENE:

  • Torkel Ravndal
  • Balladen om Kåre og Nelly
  • 1984
  • Salih & Rose
  • Månemann

Alt har ikke vært tull og tøys. Svært lite faktisk. Her er de beste i kategorien DYPE OG PERSONLIGE LÅTER:

  • Klokken er mye nå
  • Søvn
  • Triste dager
  • Stum
  • Mor

Vel. Dette var det essensielle. Jeg har ikke glemt den store Hjernen er alene. Den faller utenfor alle kategorier, men anbefales på det varmeste til alle nybegynnere. Jeg runder av med noen svake øyeblikk i kategorien IRRITERENDE LÅTER SOM HANDLER OM MAT:

  • Brød
  • Lage mat
  • Soppesmørbrød
  • Sil vous plait (kanskje ikke så mye mat, men det er nå i det miste en Cafè)

Takk for oppmerksomheten og værsågod til alle som nå løper til nettbutikken for å laste ned godbitene. Kjøp heller den doble live-CD’en Mere sier nå jeg.

Én kommentar

  1. Jeg er litt De Lillos-greenie, så denne lista er nok absolutt til hjelp, jeg tror jeg har gått glipp av mye.
    Selv har jeg «Hjernen er alene» som favoritt (og synes – Gud forby – at Seigmenversjonen er ganske så bra også). Ellers: «Kokken Tor» og «Neste sommer» selvfølgelig. «Flink» blir jeg bare irritert av, og den kommer jeg aldri til å laste ned. Men så er jeg ikke student lenger heller da.. 😉

Legg igjen en kommentar